Review - fotoboek Saal Digital

Aanleiding

In mijn Instagramfeed kwam ik de advertentie tegen van Saal Digital Nederland om me aan te melden voor hun fotoboekbeoordeling: een tegoedbon van €40 in ruil voor een review van hun fotoboek. Zo gezegd, zo gedaan (er lagen immers nog zat afbeeldingen te wachten op afdruk).

Ontwerpproces

Gebruik van de ontwerpsoftware was gemakkelijk. Bij de productkeuze staan direct alle opties vermeld:

• oriëntatie (staand, liggend, vierkant),
  • afmeting (tot 42 x 28 cm),
  • papiersoort (glanzend, mat),
  • cover (gewatteerd of niet, kunstleder of fotobelichting),
  • barcode (met/zonder).

Ik heb gekozen voor een fotoboek op A4 liggend, glanzend, niet-gewatteerde cover en met barcode.

Het invullen van de pagina's ging soepel. De software werkt intuïtief en het aanpassen van opties voor je fotoboek (bijv. de coverkeuze) is nog mogelijk tijdens het ontwerpproces. Er is een ruime keuze aan templates (zowel minimalistisch als met allemaal tierlantijntjes) en bestaande templates kunnen aangepast worden. Een automatische invuloptie is voorhanden, maar het plaatsen van foto's gaat net zo gemakkelijk via het slepen uit de fotobrowser. Eenmaal geplaatste foto's kunnen vastgezet worden. Ook is het slechts een kwestie van drag & drop om het fotobestand te veranderen maar de placeholder gelijk te houden. Foto's en placeholders kunnen worden aangepast op exacte grootte (in cm), worden uitgelijnd en voorzien van schaduw en kader. De software werkt met layers waardoor het gemakkelijk te zien is of er nog onbedoelde objecten op een pagina staan, zoals tekst uit een template-layout.

De ontwerpsoftware wordt wel wat trager bij gebruik van veel pagina's, maar met een grootte van 34 pagina's is er uiteindelijk nog prima mee te werken. Ben je klaar met ontwerpen, controleer dan nog wel even of op enkele foto's niet per ongeluk de automatische fotocorrectie is ingeschakeld. Voor de professional die graag zijn ontwerpen in InDesign maakt: het is mogelijk om pagina's in PDF te importeren.

Bestellen en levering

Betalen kan met creditcard of PayPal. iDeal is helaas (nog?) niet mogelijk. Het uploaden van de afbeeldingen kost slechts enkele minuten. Ook voor het leveren van het fotoboek heeft Saal Digital niet veel tijd nodig: op zaterdag is het boek rond 18.30 uur besteld, op maandag is het boek om 11.00 uur op de post gedaan in Duitsland en drie dagen later, op donderdag, werd het boek afgeleverd.

Het fotoboek wordt geleverd in een kartonnen doos. Netjes beschermd door foam, daarnaast nog ingepakt in een plastic folie. Prima beschermd tijdens het transport.

Kwaliteit van het boek

Bij het uitpakken van het boek valt op dat je een stevig product in handen hebt. De kaft is netjes bedrukt, maar in mijn geval niet gewatteerd. Hierdoor is het album niet al te dik en komt deze, in vergelijking met de relatief dikke pagina's, wat basic over. Een gewatteerde kaft is echter wel een optie en lijkt mij dan ook het overwegen waard. Door de glanzende afwerking voelt de kaft wat vettig aan. Dit is vergelijkbaar met reguliere hardcover boeken (bijvoorbeeld uit de boekenwinkel). De kwaliteit van de afdruk op de cover doet niet onder voor de prints in het boek.

De dikke, stevige pagina's geven een degelijke indruk. Bang om pagina's te scheuren hoef je niet snel te zijn. Iets dunner papier had het boek een wat elegantere afwerking gegeven. Glanslagen trekken altijd wel wat vingerafdrukken aan en ook het fotoboek van Saal is hierop geen uitzondering. Voor bruiloften is het prachtig, voor mijn volgende vakantieboek zal ik misschien eerder voor een matte afwerking kiezen. Paginaranden zijn conform de lay-out van de software, precies zoals aangegeven en netjes scherp afgesneden.

Door de lay flat-inbinding kunnen foto's over twee pagina's worden afgedrukt zonder dat de naad van het boek te zien zou moeten zijn op de overgang tussen de twee bladen. De pagina's komen bijna helemaal vlak te liggen, waardoor panorama's mooi weergegeven kunnen worden. Op A4 krijgt een breed landschap zo een indrukwekkende afdrukgrootte. De naad zelf blijft echter wel (minimaal) zichtbaar.

Het boek heeft standaard geen schutblad. Houd er dus rekening mee dat de eerste en laatste pagina van je boek ook gewoon worden bedrukt. Wil je deze leeg hebben, dan dien je die pagina's in de ontwerpsoftware niet in te vullen. Hier werd tijdens het ontwerpproces niet voor gewaarschuwd.

De barcode wordt afgedrukt op de laatste pagina (rechtsonder) en op de achterkant (linksonder). Hoewel het slechts een klein wit vierkantje betreft met daarin een zwarte QR-code, doet het af aan de foto's op die pagina. Zeker op een donkere foto valt de code snel op. Wat het doel van de barcode is, is mij niet geheel duidelijk. Wel weet ik zeker dat ik deze bij een volgende aankoop niet weer zal laten plaatsen.

Kwaliteit van de afdrukken

De afdrukkwaliteit is zeer goed te noemen. De tinten lijken op de afdruk gelijk aan die op een (gekalibreerd) beeldscherm. Subtiele kleurovergangen hebben geen last van banding, kleurtinten zijn fel maar niet overgesatureerd en het zwart- en witpunt ogen daadwerkelijk zwart en wit. De glanzende pagina's helpen bij het verkrijgen van een wat dieper contrast. Ook zwart-witafbeeldingen komen goed tot hun recht. De pagina's lijken afgedrukt en niet belicht op echt fotopapier. Dat verschil is te zien, maar niet storend.

Wanneer je de pagina's van dichterbij bekijkt, zie je veel details (dat mag ook wel met de bronbestanden van 20 megapixels). Rare rasters of andere artefacten ontbreken. Volgens de software wordt rond de 300 dpi afgedrukt en die scherpte is te zien in het eindresultaat.

Conclusie

Al met al ben ik overwegend positief over het fotoboek. Het ontwerpen gaat simpel en snel met de meegeleverde software. Het boek is snel in huis. Ook wat betreft de afbeeldingskwaliteit niets dan lof voor Saal Digital: heldere kleuren en goede scherpte. De standaard uitvoering van het boek voelde echter wel wat basic. De (relatief) dunne kaft en het dikkere papier waren samen wat uit balans. Wellicht dat de luxere kaften een elegantere uitstraling geven.

Tot en met 31 oktober geeft Saal Digital €15 korting op staande fotoboeken van A4-formaat. De afgedrukte foto's kun je hier online bekijken!